Complete Vocal Technique (CVT) a apărut ca urmare a experienței de peste 25 de ani a danezei Cathrine Sadolin. Prima mențiune privitoare la CVT s-a făcut pentru prima dată în anul 1991, într-un video cu caracter educativ, denumit „Rough, ready and able”.
De-a lungul timpului, Sadolin a lucrat cu peste o mie de cântăreți, abordând toate stilurile muzicale posibile. Ceea ce a surprins-o în timpul studiului a fost faptul că, deși mulți dintre aceștia se bucurau de o carieră de succes, iar vocea le suna perfect, sunetele erau emise după metode tradiționale, care în urma unei analize pertinente, au fost catalogate ca fiind periculoase sau distructive pentru voce. Pornind de la acest aspect, Sadolin a început să adune și să analizeze elementele pe care respectivii cântăreți le aveau în comun și a ajuns la concluzia că există o structură a sunetelor diferite pe care noi le producem. Având ca bază descoperirile sale, Sadolin a conceput o serie de noțiuni și imagini vizuale, pe care le-a expus mai apoi în cartea sa, Complete Vocal Technique, apărută în anul 2000.
Urmată de alte trei ediții revizuite și actualizate, cartea a fost tradusă în diverse limbi, precum olandeza, engleza, germana, franceza, suedeza, italiana, limba poloneza etc., facilitându-se astfel implementarea cu succes a metodei sale în cât mai multe țări europene și nu numai. În prezent, un număr mare de cântăreți, logopezi, dar și cercetători din toată lumea, și care au luat deja contact cu metoda, se declară fascinați de eficacitatea și siguranța vocală pe care aceasta o conferă.
Suport în respirație/rezistență/mișcare continuă, Twang-ul necesar, Niciun fel de tensiune pe mandibula și buze
Funcția vocală Neutral, Funcția vocală Curbing, Funcția vocală Overdrive, Funcția Vocală Edge (înainte numită Belting)
Culoarea sunetului este influențată de următorii factori: Forma gurii, Forma limbii, Cantitatea de twang folosită, Poziția laringelui, Deschiderea sau închiderea cavității nazale, Poziția palatului moale
Distorsion, Rattle, Growl, Grunt, Screams, Creaks și creaking, Întreruperea vocală, Vibrato, Tehnica de ornamentație
Suport în respirație/rezistență înseamnă a te împotrivi tendinței diafragmei de a elibera aerul inspirat. Acest rezultat se poate obține, printre altele, prin încordarea mușchilor burții și tragerea acesteia ușor către interior. Această mișcare trebuie să fie constantă ca și cum te-ai împotrivi unei rezistențe. Aceasta senzație poate fi comparată cu senzația pe care o ai atunci când umfli un balon care este greu de umflat. În această situație trebuie să folosești mai mult suport. Suportul este probabil cea mai importantă condiție pentru a cânta corect.
Aceasta este un procentaj minim de twang (îngustarea unei părți din laringe, fapt pentru care sunetul devine mai direct și mai ascuțit) ca să poți obține un sunet corect.
Tensiunea pe mandibulă și buze ar determina tensiune în jurul corzilor vocale.
Dacă cele trei principii de bază sunt respectate în totalitate, poți alege o funcție vocală din cele patru existente. Funcțiile vocale pot fi descrise ca patru caractere vocale cu reguli și condiții proprii. Aceste funcții vocale sunt împărțite luând în considerare cantitatea de metal folosită. Metal înseamnă că sunetul devine mai puternic și mai direct. Aproape toți cântăreții folosesc și schimbă cele patru funcții vocale în timpul cântatului.
Dacă cele trei principii de bază sunt respectate în totalitate, poți alege o funcție vocală din cele patru existente. Funcțiile vocale pot fi descrise ca patru caractere vocale cu reguli și condiții proprii. Aceste funcții vocale sunt împărțite luând în considerare cantitatea de metal folosită. Metal înseamnă că sunetul devine mai puternic și mai direct. Aproape toți cântăreții folosesc și schimbă cele patru funcții vocale în timpul cântatului.
Este singura funcție fără metal, cu caracter blând/soft.
În această funcție se pot folosi toate vocalele, dar cele mai ușor de exersat sunt A (pat), U (cuc) și I (fin). Este singura funcție în care poți adăuga aer la sunet. Modul de obținere a neutralului este mandibula lăsată/loose jaw.
Soluții de obținere: imitând Celtic woman sau o cântăreață clasică. Pentru neutralul cu aer: adaugă un H înaintea sunetului. Neutralul este folosit în cântecele pentru copii, cântărețele clasice, tenorii (în partea de sus a vocii).
Cântăreți care cântă în neutral: Mariah Carey, Sarah Brightman, Nora Jones, Michael Jackson, Celtic Woman, the Beegees, Mika, Scissor Sister și Kate Bush, Maria Ciobanu, Aura Urziceanu, Angela Gheorghiu.
Este funcția care are jumătate metal, caracter reținut, iar volumul este mediu până la puternic. Se poate obține cu «hold». Aceasta este o descriere a apropierii corzilor vocale false. Poate fi experimentat ca o tensiune în gât, dar nu are nimic de-a face cu tensiunea în jurul corzilor vocale.
Anumite vocale ajută la obținerea sunetului dorit în curbing: O(nor), A ca în (ceară, coală, sticlă) și I (inimă, pisică).
Exerciții de obținere Curbing: a te văita ca cineva care are durere de burtă, a te plânge ca un copil, sau a cânta relativ tare în timp ce ții gura închisă, dinții unii peste alții sau a imita modul de a vorbi al unui francez.
Cântăreți și cântărețe care cântă sau au cântat în Curbing: Christina Aquilera, Rihanna, Beyonce, Michael Macdonald (Doobie Brothers), Jennifer Lopez, Peter Gabriel, Michael Bolton, Pink, Phil Collins, Dan Bitman, Maria Tănase, Loredana Groza, Aurelian Andreescu.
Este o funcție total metalică, cu caracter puternic și strigător. Modul de a obține Overdrive este «Bite» (ca și cum ai lua o mușcătură dint-un măr). Este singura funcție care are limita în partea de sus a vocii. Pentru femei nu mai sus de RE 2 și pentru bărbați nu mai sus de DO 2.
Pentru exersare vocalele EI (vrei, mei, cei) și OU (bou, ou) sunt ideale.
Exerciții pentru obținerea acestei funcții: ca și cum ai striga la piață făcând reclama produselor pe care le vinzi, sau pe stadionul de fotbal, ”olee, olee” sau imitându-l pe Tom Jones.
Cântăreți care au cântat sau cântă mult în Overdrive: Tom Jones, Whitney Houston, Cher, Pavarotti, Elvis, Laura Stoica, Marcel Pavel.
Este o funcție total metalică, ascuțită, cu un caracter puternic.
Pentru a obține această funcție se recomandă distinct twang (îngustarea unei părți din gât, epigloticul) și următoarele vocale: E (este, elegant, etapa), EI (mei, cei, grei), EA( beat, leac, grea), IO (chior, lichior).
Pentru a obține sunetul imită o sirenă, o vrăjitoare, în timp ce zâmbești ca The Joker.
Cântăreții care au folosit sau folosesc Edge: Chaka Khan, Patti LaBelle, Tina Turner, James Brown, Paul Ciuci, Amy Winehouse, Chris Cornell, Steven Tyler, Anastacia, Amy Steward.
În toate funcțiile culoarea sunetului poate fi schimbată de la închis până la deschis. Prin mărirea cavității vocii, devine culoarea sunetului închisă, iar prin îngustarea acesteia culoarea sunetului devine deschisă. Cele două situații pot fi comparate cu o tubă (deschidere mare, culoare închisă) sau cu o trompetă (deschidere îngustă, culoare deschisă).
Următorii factori influențează culoarea sunetului:
1. Forma gurii
2. Forma limbii
3. Cantitatea de twang folosită
4. Poziția laringelui
5. Deschiderea sau închiderea cavității nazale
6. Poziția palatului moale
În toate funcțiile culoarea sunetului poate fi schimbată de la închis până la deschis. Prin mărirea cavității vocii, devine culoarea sunetului închisă, iar prin îngustarea acesteia culoarea sunetului devine deschisă. Cele două situații pot fi comparate cu o tubă (deschidere mare, culoare închisă) sau cu o trompetă (deschidere îngustă, culoare deschisă).
Următorii factori influențează culoarea sunetului:
1. Forma gurii
2. Forma limbii
3. Cantitatea de twang folosită
4. Poziția laringelui
5. Deschiderea sau închiderea cavității nazale
6.Poziția palatului moale
Efectele pot fi comparate cu frișca de pe tort. Dacă funcțiile vocale sunt corect folosite, poți eventual să decizi folosirea unor efecte. Unele efecte pot fi create cu corzile vocale (creak și creaking, hamervibrato, adăugarea aerului și tehnicile de folosire a ornamentației), altele sunt create cu corzile false (distorsion) sau doar folosind cartilajele aritenoide sau porțiuni situate deasupra cartilajelor aritenoide (growl și rattle). Grunt, screams, întreruperi vocale și vibrato laringian se produc pe mai multe locuri în același timp. Este foarte important ca efectul să pornească de la emoția reală și de la convingerea că îți dorești să produci respectivul sunet.
Efectele pot fi comparate cu frișca de pe tort. Dacă funcțiile vocale sunt corect folosite, poți eventual să decizi folosirea unor efecte. Unele efecte pot fi create cu corzile vocale (creak și creaking, hamervibrato, adăugarea aerului și tehnicile de folosire a ornamentației), altele sunt create cu corzile false (distorsion) sau doar folosind cartilajele aritenoide sau porțiuni situate deasupra cartilajelor aritenoide (growl și rattle). Grunt, screams, întreruperi vocale și vibrato laringian se produc pe mai multe locuri în același timp. Este foarte important ca efectul să pornească de la emoția reală și de la convingerea că îți dorești să produci respectivul sunet.
Este un sunet puternic, cu o margine distorsionată, produs cu corzile vocale false.
Înainte de a produce distorsion, este foarte important ca foarte mult twang și suport/rezistență să fie folosite. De asemenea, poți obține distorsion încercând să imiți o persoană care este foarte iritată sau imaginând-ți că cineva te strânge de gat.
Artiști care folosesc distorsion: Melissa Etheridge, Tina Turner, Kurt Cobain, Bryan Adams, Joe Cocker, Metallica, Sas Jordan si mulți alții.
Este o combinație de sunete care este produs în partea de sus a laringelui, câte o dată în combinație cu partea din spate a limbii și a cerului palatin moale. Rattle sună mai puțin supărat decât distorsion.
Foarte des poți obține rattle imitând o cioară. Rattle este des folosit în combinație cu distorsion și grunt.
Artiști care folosesc rattle : Nina Hagen, Etta James, Skunk Anansie, PJ Harvey, Bjork, Koko Taylor.
Este produs prin lovituri ale cartilajelor aritenoide pe epiglotă. De regulă, sună mai puțin puternic decât distorsion. Sunetul a fost făcut foarte cunoscut de către cântărețul Louis Armstrong – «Wonderful World» și diferite Muppets (Kermit, Miss Piggy cand este supărata, Animal).
Foarte des este folosit de James Brown, Stevie Wonder, Christina Aquilera, Etta James.
Este un efect care se formează prin vibrarea componentelor care formează laringele. Este un zgomot care poate fi produs pe un ton sau fără ton. De regulă, este folosit pe tonuri joase. Efectul este folosit în diferite forme de gothic, metal și hardcore, din când în când și în alte genuri de muzică, mai puțin heavy.
Este foarte mult folosit de urmatorii artiști: Angela Gossow din Arch Enemy, Daniel Johns din formația Silverchair, Fall Out Boy, Tom Waits, Erick Kalsbeek (Textures), Sepultura.
Sunt exprimări spontane, pe ton ridicat, ale emoției. Se pot face în toate funcțiile vocale în combinație cu o altă funcție la alegere, deseori distorsion, creaking sau rattle.
Artiști cunoscuți pentru screams: James Brown, Prince, Michael Jackson, Janis Joplin, Tina Turner, Bjork, Joe Cocker.
Creaks și creaking se formează prin vibrații pe corzile vocale.
Creaks se folosesc, de regulă, la începutul și la sfârșitul unei fraze muzicale. Sunetul este de parcă cântărețul este atât de pătruns de emoții încât se află în imposibilitatea de a susține/controla vocea. De regula, este folosit în Neutral și Curbing.
Creaking, de asemenea, mai mult cu un distorsion subtil și se produce deasupra tonului cântat.
Poți sa obții creak și creaking, de asemenea, prin a încerca să te plângi, să te vaiți. Artiști care au folosit sau care folosesc creak și creaking: Britney Spears, Sam Brown, PJ Harvey, Alanah Myles, Michael Jackson, Enrique Iglesias.
Este o schimbare abruptă a sunetului datorată unui schimbări rapide între doua funcții vocale diferite (de la metal la non metal). Iodeling este un exemplu pentru această situație. Cântăreții care folosesc întreruperi vocale: Cranberries, Alanis Morisette, Loredana Groza, Leona Lewis.
Aerul adăugat sunetului poate fi folosit doar în neutral. În această situație, corzile vocale lasă o anumită cantitate de aer să iasă, motivul pentru care nu se închid total. Cântăreții cunoscuți pentru acest efect: Marilyn Monroe, Dusty Springfield, Nora Jones, Enrique Iglesias.
Poate fi împărțit în două grupe: hamervibrato și vibrato produs de laringe.
Hamervibrato este produs de corzile vocale și sună ca o serie de vibrații pe aceeași notă. Hamervibrato se poate obține prin simpla imitație a unei capre sau a unei mitraliere. Exemple de cântăreți: Edith Piaf, Charles Aznavour, folclor.
Vibrato produs de laringe poate fi obținut prin mișcarea în sus și în jos a laringelui între două note, de exemplu între două semitonuri. Mișcarea laringelui este mai înceată decât a corzilor vocale. Acest tip de vibrato este foarte folosit în toate genurile muzicale, printre altele clasic, jazz și pop. Se poate obține alternând legato între două note care au un semiton și un ton. Încearcă să exersezi prin accelerarea tempoului și distanța dintre note făcând-o cât mai mică.
Tehnica de ornamentație, de asemenea numită și coloratură sau melismă, sunt ornamente vocale cuprinzând, pe o singură silabă, mai multe sunete alăturate unui sunet principal, înfloritura melodică. Pentru a obține aceste ornamente egale ritmic, este nevoie de tehnică de ornamentație, având ca bază vibrato. Pentru obținerea unui vibrato rapid, se folosește hamervibrato.
Mai multe informații despre CVT se regăsesc accesând website-ul https://completevocal.institute/.
În cadrul școlii noastre, profesorii sunt instruiți de către Lucia Ciobotaru, singurul profesor autorizat CVT din România.
Lucia Ciobotaru este cântăreață și profesor autorizat CVT, după un studiu CVT de 1 an pentru cântăreți la Conservatorul din Utrecht în Olanda și 3 ani studiu pentru profesor CVT în Copenhaga (Institutul de Tehnica Vocala Completă, CVT) având ca profesor pe Cathrine Sadolin.
Având o experiență de mai mult de 10 ani ca profesor de canto, Lucia a lucrat în Olanda cu diverși artiști pe care i-a îndrumat în tehnica vocală și lucrul în studio.
Lucia Ciobotaru este cântăreață și profesor autorizat CVT, după un studiu CVT de 1 an pentru cântăreți la Conservatorul din Utrecht în Olanda și 3 ani studiu pentru profesor CVT în Copenhaga (Institutul de Tehnica Vocala Completă, CVT) având ca profesor pe Cathrine Sadolin.
Având o experiență de mai mult de 10 ani ca profesor de canto, Lucia a lucrat în Olanda cu diverși artiști pe care i-a îndrumat în tehnica vocală și lucrul în studio.
Lucia este specializată în: volum, suport, respirație, twang, ambitus; pop, rock/metal, soul, clasic, muzical; efecte vocale: distorsion, grunt, growl, tehnică de ornamentație, rattle etc.; articulație în diferite limbi și accente; ajutor rapid celor care au probleme de voce; refacerea vocilor după o operație pe corzile vocale sau după o traumă suportată de voce; lucru cu dansatorii și actorii care vor să-și îmbunătățească tehnica vocală; în lucrul cu cei care vor să-și îmbunătățească modul de a vorbi, în diferite moduri vocale.
Lucia: „Modul în care-ți folosești vocea este foarte important. Totul începe cu cele trei principii de bază: respirație, twang și fără tensiune pe maxilarul inferior și buze. Performanța este la fel de importantă. Cum stai pe scenă? Crezi in tine? Știi ce cânți? Cum transmiți ceea ce cânți prin mimică, atitudine, mișcare? Prin lecțiile pe care le ofer încerc să scot cât mai mult în evidență ceea ce este mai bun în fiecare personalitate”.
În cadrul școlii noastre, profesorii care predau CVT sunt instruiți de către Lucia Ciobotaru. Irena Ștefan, fondatorul școlii de muzică, Music Tech School, reprezintă profesorul instruit CVT care susține lecții de tehnică vocală și recuperare medicală.
”Întâlnirea cu Irena în 2015 a fost una dintre acele întâlniri în care simți sinergie încă de la început. Pozitivitate, nivel de energie ridicat, talent, disciplină, motivație și toate acestea au făcut ca perioada de lucru pe tehnica vocală să fie una fantastică. Relația cu Irena s-a aprofundat în perioada în care împreună am decis ca Irena să facă parte din această echipă de antrenori vocali care folosesc în practica CVT, antrenori pregătiți și updatați continuu de mine”
Important! Lecțiile se pot anula sau reprograma cu cel puțin 24 de ore înainte!